Konijnen

Leuke & eigenwijze dieren

Naast een hond en een kat is het konijn het meest geliefde huisdier van Nederland en wij snappen waarom! Konijnen zijn leuke, eigenwijze dieren, die natuurlijk een andere aanpak behoeven dan andere huisdieren. Ze kunnen zowel binnen als buiten gehouden worden, maar bovenal is het belangrijk dat ze veel aandacht, goede voeding en regelmatige beweging krijgen. Hieronder worden een aantal belangrijke aspecten genoemd waar wij extra op letten om de gezondheid van de slimme stampertjes zo goed mogelijk te houden en op deze manier veel problemen proberen te voorkomen. Kortom Dierenkliniek Pijnacker is zeer konijnkundig!

Direct een afspraak maken

Vaccinatie

Met 1 vaccinatie zal uw konijn voor beide ziekten voor een jaar lang beschermd zijn. Wanneer u ervoor kiest om uw konijn bij Dierenkliniek Pijnacker te laten vaccineren, wordt er ook direct een gezondheidscheck gedaan om problemen zo vroeg mogelijk te ontdekken en de gezondheid van uw konijn optimaal te houden.

Voeding

Hierdoor is het extra belangrijk om de voeding en de spijsvertering van uw konijn in de gaten te houden. Stopt uw konijn met eten voor een dag of lijkt er een probleem met de ontlasting, zoals het stoppen met poepen of het zien van weinig keutels? Bel dan direct, de oorzaak moet hiervan achterhaald worden en mogelijk is het een spoedgeval.

Goede en uitgebalanceerde voeding

Daarbij kunt u 3 soorten groenvoer geven, echter is niet elk soort groenvoer geschikt en moet u uw konijn er eerst aan laten wennen door er maar een kleine hoeveelheid van te geven. Een voorbeeld van geschikt groenvoer is andijvie (1 blaadje), basilicum, paardebloemblad, peterselie, witlof (2-3 blaadjes), wortel + loof, broccoli en boerenkool.

Een voorbeeld van groenvoer dat minder geschikt is: kool, spinazie, aardappel, prei, ui, knoflook en bieslook. Wat betreft fruit, is het goed om dit ook met mate te geven aan uw konijn. Door de suikers in het fruit kan uw konijn al snel te dik worden en te veel fruit kan diarree veroorzaken.

Snoepjes, lik- en knaagstenen en knabbelstaafjes zijn vaak te koolhydraat- en calciumrijk, wat vaak leidt tot blaasproblemen. Naast deze goede en uitgebalanceerde voeding is het ook heel belangrijk om altijd voldoende vers drinkwater aan te bieden.

Gebitsproblemen

Gebitsproblemen zijn vaak niet te zien, omdat het gebit voor het grootste gedeelte is verborgen. Echter kunt u wel letten op tekenen die op een gebitsprobleem kunnen wijzen, zoals het stoppen met eten, spelen met eten, veel speekselen, verhoogde traanproductie en slechte conditie/slechte vacht.

Als u een van deze signalen opmerkt, maak dan direct een afspraak! Wij zullen uw konijn volledig nakijken en direct behandelen als het een gebitsprobleem betreft.

Sterilisatie en castratie

Daarnaast brengt een sterilisatie andere voordelen met zich mee. Zo voorkomt het baarmoederkanker op latere leeftijd, wat vaak voorkomt bij niet-gesteriliseerde konijnen. De sterilisatie bij een konijn kan vanaf 4 - 6 maanden leeftijd. Een castratie brengt ook gedragsmatige voordelen met zich mee, zo kan een vruchtbare ram (mannelijk konijn) gaan vechten met andere rammen en territoriumsgedrag laten zien. Dit gedrag zal veranderen na de castratie. Het castreren van een ram kan vanaf 4 maanden leeftijd.

Dierenkliniek Pijnacker is konijnkundig en heeft veel ervaring met operaties van konijnen. Wij zorgen ervoor dat uw konijn zo veilig mogelijk wordt geopereerd en goede, persoonlijke nazorg verkrijgt, zodat uw konijn rustig wakker wordt.

Afscheid nemen

Wanneer er sprake is van uitzichtloos lijden, dan kan in overleg met de dierenarts besloten worden tot euthanasie. Het in laten slapen van uw huisdier blijft een moeilijke keuze, het zal enkel na goed overleg gebeuren en als er geen andere goede mogelijkheden meer zijn. Het gebeurt altijd in alle rust en kalmte en u kunt rustig afscheid nemen, wanneer uw huisdier wordt ingeslapen.

Het is ook mogelijk om uw huisdier bij u thuis in te laten slapen. Uw huisdier zal eerst een slaapmiddel krijgen, waardoor het zich ontspant en in slaap valt. Wanneer het dier rustig slaapt geven we een narcosemiddel, waardoor het dier rustig inslaapt. Wij wensen u veel sterkte en kracht bij deze moeilijke keuze.

Wilt u langskomen?

Konijnen

Leuke & eigenwijze dieren
Direct een afspraak maken

VaccinatieElk konijn dient ingeënt te worden tegen twee ernstige virusziekten, Myxomatose en VHD(=RHD). Het is erg belangrijk dat een konijn hiervoor wordt gevaccineerd, omdat het bijna altijd een dodelijke afloop heeft als een konijn deze ziekte oploopt.

VoedingHet is zeer belangrijk om uw konijn te voorzien van goede en uitgebalanceerde voeding, omdat konijnen een complex maag-darmkanaal hebben. Zo beschikken ze over een grote blinde darm, waarin ze veel voedsel kunnen opslaan.

Goede en uitgebalanceerde voedingKonijnen mogen onbeperkt hooi, dit bevat veel vezels en zijn van belang voor een goede darmwerking. Als uw konijn te veel konijnvoer krijgt, zal het minder hooi eten en last krijgen van zijn darmen. Het advies is om 10-20 gram bix (konijnenvoer, liever geen gemengd voer) per kilogram lichaamsgewicht aan uw konijn te geven.

GebitsproblemenKonijnen zijn echte knaagdieren, het is belangrijk dat ze met de juiste voeding goed knagen. Hierdoor blijven hun tanden de juiste lengte, aangezien hun tanden wel twee millimeter per dag kunnen groeien.

Sterilisatie en castratieKonijnen zijn vroeg vruchtbaar, namelijk vanaf 3-5 maanden leeftijd en een vrouwtje kan dan ook vanaf die leeftijd gedekt worden. De dracht duurt tussen de 29 en 33 dagen, dus als u een schattig nestje wollige konijntjes wilt voorkomen raden wij u aan om uw konijn te laten castreren/steriliseren.
Daarnaast brengt een sterilisatie andere voordelen met zich mee. Zo voorkomt het baarmoederkanker op latere leeftijd, wat vaak voorkomt bij niet-gesteriliseerde konijnen. De sterilisatie bij een konijn kan vanaf 4 – 6 maanden leeftijd. Een castratie brengt ook gedragsmatige voordelen met zich mee, zo kan een vruchtbare ram (mannelijk konijn) gaan vechten met andere rammen en territoriumsgedrag laten zien. Dit gedrag zal veranderen na de castratie. Het castreren van een ram kan vanaf 4 maanden leeftijd.

Afscheid nemen Tijdens de laatste fase van het leven van uw huisdier is goede zorg van groot belang. Om uw oude rakker zo min mogelijk te laten lijden en hem/haar te voorzien van veel aandacht en steun is belangrijk om nog zo lang mogelijk te laten genieten van het leven.

Wilt u langskomen?

Neem contact opImageImageImageImageImage